Van Istanbul naar Indonesie en veel Moskeetjes - Reisverslag uit Cianjur, Indonesië van roy penners - WaarBenJij.nu Van Istanbul naar Indonesie en veel Moskeetjes - Reisverslag uit Cianjur, Indonesië van roy penners - WaarBenJij.nu

Van Istanbul naar Indonesie en veel Moskeetjes

Door: ROY

Blijf op de hoogte en volg roy

30 November 2015 | Indonesië, Cianjur

voor patje die er niet bij kan zijn:S

Nadat reus ons afzette in Amsterdam duurde het nog een eeuwigheid voordat we eindelijk in de lucht waren. Ze zeiden toen we in de vlieger zaten dat er veel vliegverkeer was en dat we daarom moeten wachten, maar ik denk dat ze extra veiligheidscontroles aan het uitvoeren waren. Op nu.nl stond er namelijk dat er weer een vliegtuig van Turkish Airlines een tussenlanding in de states heeft moeten maken na een “valse” bommelding. Eindelijk in de lucht ging het snel, filmpje- dutje- hapje eten ( slechtste eten ever in een vliegtuig ooit, snap niet dat ze Turkish airlines zo hypen) en we waren in Istanbul.

Leuk hostelletje in de buurt van de hoofdatracties blue mosk en topkapi palce en de hagia Sophia. Alleen het eten aan deze kant van de rivier was super duur. Dus de volgende dagen toch maar even weg van de toeristen naar de local foodplaces.

##### Ohja even een tussen opmerking, we zitten nu in de trein van bandung naar Yogyakarta en de mensen hier vinden het noodzakelijk muziek in de trein te laten horen, veel te hard en het is van die tringel trangel muziek waar je na 7 uur helemaal gebrainwashed bent. Ik zal de opmerking maar niet maken maar mike je weet waar ik heen wil:S Ik wou dat ik iets kon laten horen het gaat zo van ooohlaaaaa wannaaaariiiiiiii tampuraaaaaa ooohlaaaaaa dunniiiiieee barikaaaaanduuuuraaaaa en zo door ahhhhhh uur na uur#####

22 nov was gewoon bijkomen, klein rondje om de kerk want door de vertraging kwamen we pas heel laat aan. Dag 2 deden we meteen alle topatracties waarbij het palijs echt mooi was, maar de Sophia kerk door de hoge entrée van 10 eurotjes voor mij erg tegen viel. Gewoon een kerk als alle andere in Europa, De blue mosk was wel een topper, ook door de vrijwilligers die er veel over konden vertellen. De andere 2 dagen zijn we naar de andere kant van de rivier gelopen. Met de eerste dag een tussenstop in een ondergronds waterbasis ( cistre ) voor water voor het palijs. Was best indrukwekkend, alleen de audiotour was een toeristtrap dus niet kopen ( alle info staat ook op de borden), je loopt er als het ware een rondje tussen de pilaren en geeft een spookachtig geheel met de gedempte rood-oranje lichtjes. Na deze stop via een oude brug met allerlij oude turkse mannen die er visten naar de andere kant gelopen. De galanta toren met een 360 graden uitzicht over de stad was mooi, maar lijkt erop dat hier alles 30 lira ( 10 euro ) kost en dat ze geen ander getal kennen ( hogere natuurlijk wel)…. Daarom skippen we het zoveelste palijs dan maar ondanks de lange weg die we erheen hebben gelopen. Wel wat leuke omgevingsfotos kunnen maken en bij een nieuw voetbalstadion geweest kon helaas niet vragen welk het was want het turks gaat me nog niet zo goed af.
De grote shoppingstraat is netz oals in elke wereldstad best prima maar je moet de zijstraatjes hebben voor de unieke sfeer en leukere restaurantjes. We vonden er een met allerlij barretjes en een leuk lokaal eettentje dat niet eens naam buiten had hangen maar alle locals wisten het te vinden. 5 gerechtjes kiezen voor 12 lira dus heel goed te doen en was veel! Na een tour met een boot over de Bosporus onder de brug door die Europa met azie verbindt, weer terug naar de haven voor een mooie zonsondergang met alle moskeen op de achtergrond.
Ohja en grand bazaar is ook echt de moeite waard met honderden kleine winkeltjes die natuurlijk allemaal hetzelfde verkopen want waarom zou je iets anders verkopen toch?

We hadden een late vlucht 01.20 snachts van airport aturk naar Jakarta op de 25e dus niet echt ideaal, maar scheelde wel gigantisch in de prijs dus suck it up en gaan. Eten was weer K.. maar wel heerlijk geslapen dus de tijd vloog om. Jakarta is voor mij geen aanrader, vieze stad, slecht onderhouden, teveel mensen die alles op de grond flikkeren, open riolering op veel plaatsen. We zijn er 1 dag geweest omdat het vliegtuig laat aankwam. Het geldmuseum en nationaalmuseum gedaan. Die waren best prima en leuk om een stukje nederlandse geschiedenis te lezen en dat er best veel nederlandse woorden zitten in de taal, ookal zijn die soms anders geschreven. Mensen hier zijn wel vriendelijk maar allemaal druk en gehaast. Op java wonen 150 miljoen mensen, java is 3 keer Nederland, dat is ongelofelijk veel en kan het eiland eigenlijk ook niet aan met de infrastructuur super drukke wegen en iedereen rijdt of hij morgen niet meer wil meemaken dus in de taxi kun je beter je ogen dicht doen. Vandaar onze treintochten.

De volgende plaats was cianjur, kleine stad zeiden ze 150.000 man, maar niet toeristisch. We verbleven in een homestay en die was heel goed. Een leuke jungletrip gemaakt met eten bij locals en een lekkere duik in een waterval na dus niet te klagen hier we betalen 200.000 pp met eten erbij dus nog geen 15 euro!! Leuke mensen ontmoet met wie we nu een paar dagen verder reizen.

We zitten dus nu in de trein, maar op het station ff naar de wc geweest, dus ik loop er heen roep er iemand mister mister, moest ik mijn schoen uit doen. Dus ik wil ze meenemen want iedereen zeikt toch op de grond maar nee ik moest ze daar laten. No problem zegt ie! Maar ik denk wel problem hahaha maar ok dus ik ga….zijn er van die slippertjes die je kan gebruiken en de rest loopt op blote voeten nou echt geen aanrader dus maja als je moet dan moet je he……rare mensen soms, met principes waarvan ik denk als je zo eens de natuur omgaan en je dieren zou behandelen zouden de verhoudingen misschien wat in properties zijn. Op naar Yogyakara!

• 09 December 2015 - 14:41

Patje:

Hey sletje,

Toch leuk zo'n privé verhaal, tenminste zo lijkt het, want niemand reageert verder...
    Maar mooi verhaal weer. Volgende keer maar gewoon slippers aandoen tijdens het reizen, dan hoef je ook niet je schoenen uit te doen als je naar de wc gaat.

Succes en veel plezier!

gr. Patje

• 09 December 2015 - 15:28

Hoertje:

Er zijn meer trouwe volgers hoor Patje:D
    Nu nog eens wat spannende verhalen Royke...