Partycrashen met een tuktuk meneer en Knutselwerk - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van roy penners - WaarBenJij.nu Partycrashen met een tuktuk meneer en Knutselwerk - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van roy penners - WaarBenJij.nu

Partycrashen met een tuktuk meneer en Knutselwerk

Door: Royke

Blijf op de hoogte en volg roy

27 Februari 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zo dat was alweer Cambodja, hebben allemaal het gevoel dat we het land niet echt een kans hebben gegeven omdat we maar een weekje zijn geweest, maar het was wel een hele gave week. Het land heeft, als je de kinderen en tuktukmensen die je de hele tijd achterna lopen buiten beschouwing laat, een hele boeiende en soms harde geschiedenis en cultuur die je nu nog steeds voelt. Het land ademt nog steeds de oude Khmer cultuur maar is door de vele oorlogen (Eerst die van vietnam waar heel veel bommen op cambodiaanse grond zijn gevallen en daarna het regime van de Khmer Rouge) Getekend voor het leven.

Zeker de eerste dagen in Phnom Phen waren heftig. We hebben de killing fields en de oude school bezocht, die omgeturnd werd tot martelhuis tijdens de rode khmertijd. Zeer heftig en ben ook niet alle fotos gaan bekijken maar je voelde het leed al genoeg als je de martelkamers en de kleine cellen zag. Als ze genoeg gemarteld en ondervraagt waren op "s21" werden ze naar de killingfields gebracht. Het is nog erger dan dat in europa bij ons is gebeurd!

Verder was de stad leuk en heb ik wat leuke souveniertjes op de kop kunnen tikken. Ohja ben ook militair voor een uurtje geweest, gingen we naar een shootingrange met onze tuktukmeneer. Kregen we daar een menukaart met daarop o.a.

Colt gun 5 bullets 20D
M16 Automaticgun 20 bullets 40d
AK47 Automaticgun 25 bullets 40D
Handgranate 50D
Rocketlauncher (on mountain) 350D

Het is dat die laatste zo duur was anders hadden we die gedaan maar nu als budgetreiziger kozen we voor de alom gevreesde AK47 ofwel de kalashnikov. Kregen een legerjasje aan en werden we naar de schietbaan gebracht waar we mochten knallen. Ik natuurlijk zo blij als een kind, geweer in de handen en je. Eerst mochten we single shots schieten, maar na een paar schoten werd als snel de automaticfuncty erop gezet. 5 seconds of pure fun and rage!! wat een geluid en de guur van buskruit dat alle adrenaline in je lichaam omhoog laat schieten. Daarna nog wat leuke poses kunnen maken dus toppertje!

Het guesthouse bij het meer was relax met een leuk terras en ademde nog de echte backpackers sfeer uit die we zochten. Zoals ons huidige hotel in Siem Reap dat ook heeft.

De reizen van saigon naar Phnom Phen en Siem Reap duurden 7 en 5,5 uur dus dat viel best mee. Aan de grens hadden we de pech dat onze buschaufeur/visaregelaar weinig daadkracht had en alle anderen liep voorkruipen, de suk... maarja we zijn er toch. Morgen staat de trip naar bangkok op de planning die schijnbaar best pittig schijnt te zijn maar we wachten af en laten het over ons heen komen.

Verder is het eten echt top en ben ik fan geworden van de Khem lak lok ofzoiets met rijst. Lijkt op chwarma maar dan op zijn Cambodiaans. In Siem Reap hebben de ook weer flink lopen sightseeen met als hoogte punt Ankor Wat. We hadden van johannes en nummer van een tuktukmeneer John en die heeft ons 2 dagen rondgereden langs veel tempels en oudere ruines. Heel indrukwekkend wat ze vroeger allemaal gebouwd en gedaan hebben (persoonlijk vond ik dit veel beter dan alle eerdere tempels en dingen die we hadden gezien, dus maar goed dat we dit voor het laatst hebben bewaard)
Mooiste tempel vond ik Ko Teo en de sunrise bij Ankor Wat was heel vroeg (5 uur opstaan:S) maar toch heel cool.

Na twee hele warme dagen (36 graden!!) in/op/naast/langs/overheen alle tempels zijn we gaan uitrusten langs een meer, wat we zeker verdiend hadden. De dag ervoor waren we nog weg geweest met John want die zou ons ergens heen brengen, bleek dat een of andere opening te zijn van een hotel waar veel tuktukmeneren voor waren uitgenodigd. Er was muziek, eten en heel veel gratis bier. We kwamen daar aan en wisten ook niet wat ons overkwam, maar john zei "no problem enjoy". Dus wij partycrashen en een van de mooiere avonden gehad op deze reis, waar ik en elsa zelfs nog in het zwembad zijn geland. En ik zou mezelf niet zijn als ik elsa niet nog eens erin zou gooien als ze zich net had afgedroogd.

Vanavond hadden we een afscheidsdinertje van enkele reisgenoten omdat die een andere weg opgaan na 3 weken samen reizen. Tijdens het eten kwam en nog een soort van kinderoptocht langs met grote papieren beesten en wat wagen die zeker zo meekonden met een carnavals optocht heel speciaal.

Ik heb nu weer genoeg van jullie tijd verspild, sluit ik af met een nieuwe editie van "de meest gekke dingen op een schooter Cambodia"

4 Met een kar met een hele lading kannen, kruiken en borden

3 Een varkenvastgebonden achterop

2 Scooter met een soort van grote kar erachter met een 20tal personen erop

En dan nu met stip op in, in de afghehele top van "meest gekke dingen op een scooter"

1 Man rijdend op een scooter met een infuus in bij zijn duim, kind in het midden en vrouw achterop met de zak met vloeistof omhooghoudend!!

tot zover cambodia nog een weekje en dan weer terug in Nederland, hmmm nu zeuren dat het te warm is en dan terug gaan waar het te koud is we doen toch iets fout hier haha

xx Roy

• 27 Februari 2010 - 15:36

Jonnie:

hoi Roy en Elsa
    Het zit er dus bijna op wat is dat snel gegaan maar gelukkig heeft de dooi hier ingezet dus word de overgang iets minder heftig als jullie nu nog wat zon meenemen komt alles goed nog even lekker relaxen en dan er weer tegen aan geniet nog even en een voorspoedige terugreis tot ziens in het natte Holland liefs Jonnie

• 28 Februari 2010 - 11:20

Paulien:

Sounds good allemaal :D haha wat een dingen maak je mee! Geweldig! Nou geniet van je laatste weekje en dan zie ik je over een half jaartje wel weer (ik ga nu zelf een half jaartje naar brazilië).. X Paulien

• 28 Februari 2010 - 13:08

Yvonne V. Burik:

Hoi Roy,
    Nou, over enkele dagen ben je weer terug in ons natte en winderige kikkerlandje. We hebben de sneeuw alvast voor je verjaagd zodat de kou je niet te hard op je dak valt. Wat zal Nederland je na al je avonturen en reizen saai voorkomen. Maar het is ook weer leuk om je familie en vrienden weer te zien en te vervelen natuurlijk. Ik heb genoten van je dagboek en wens je over enkele dagen een hele goeie reis terug.
    Groetjes, Yvonne.

• 28 Februari 2010 - 18:26

Patje V. Burik:

Ik sluit me helemaal aan bij mijn moeder! :p
    Vooral dat vrienden vervelen...!! ;)
    Tijd dat je terugkomt, want ik ben way to long niet meer op stap geweest in Breda, dus we moeten weer gauw met z'n 2en naor de kloeten! :P

Counting down the days.
    Ciao Amigo!

Ps. Vandaag flinke storm gehad hier!!:S:S:S

• 01 Maart 2010 - 19:22

Carine:

Hoi roy
    Onze vakantie is ook weer voorbij. We zijn alweer bijna twee weken aan het werken.
    We hebben het er heerlijk gehad en zijn goed uitgerust.
    Nu begint het voor u ook al op te schieten zal wel weer wennen zijn in het koude en natte nederland.
    Andre en ik wensen u een goede terug reis en tot ziens in Bunde.