MYANMAR: Expect nothing, get everything - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van roy penners - WaarBenJij.nu MYANMAR: Expect nothing, get everything - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van roy penners - WaarBenJij.nu

MYANMAR: Expect nothing, get everything

Blijf op de hoogte en volg roy

15 Februari 2016 | Myanmar, Mandalay

Na een lange dag bussen, vliegtuig in, vliegtuig uit en nog een keer en dan een lange taxirit bijne 2 uur naar ons hotel Litle Yangon hostel in downtown. Hostel voelde als thuiskomen en de kamer, ondanks dat het dorms zijn, waren ruim en toch prive door de cubes waar je in slaapt. We kwamen pas om 23.00 uur aan en waren om 8 vertrokken dus waren kapot, maar was zaterdagavond en de hele sittingarea was vol met andere mensen die premier league aan het kijken waren op een dikke flatscreen! Dus toch maar even opgebleven:p

Smorgens ontbeten en op onderzoek uit en het eerste gevoel is WAUW, zo authentiek nog en zo anders dan andere aziatische steden. Het gevoel en alles deed me een beetje denken aan cuba. Na onze lunch kwamen onze duitse en chileense vrienden ook aan in de stad. We hebben een stadwandeling gedaan langs alle oude gebouwen waarvan de meeste uit de tijd waren van de britse overheersing, maar er waren uiteraaard ook heeeel veeeel pagodas. De grootste she wan pagoda ( als ik dat zo goed schrijf ) was zeker de moeite waard en in de top waar alleen monikken binnen mogen voor te bidden is er een offerkamer vol met goud, sierraden en robijnen waar het land om bekend staat. We kwamen er een monnik tegen die ons zijn verhaal vertelde over zijn studie in india en na ons bezoek nam hij ons mee naar zijn klooster waar hij op dit moment verbleef voordat hij doorreisde voor een nieuwe studie. Was zeer indrukwekkend en appart om te mogen meemaken. Hij was echt en wilde geen geld of iets anders van ons gewoon dat we meegingen en hij kon laten zijn wat het kloosterleven inhield!

Rondom Yangon is er een Circle train, die je in een rondje door de stad naar het noorden langs allerlei stadjes brengt en je het leven laat zien door het raam van de trein. Was leuk maar misschien was 4 uur in een treintje toch iets te lang van het geode haha maar wel leuk om mee te maken want er waren geen andere toeristen en iedereen keek om met grote ogen aan.

De volgende dag vielen we weer met onze neus in de boter want we kregen het nummer van een privegids die ons door heel Yangon en rondliggende dorpen en bezienswaardigheden heeft geleidt. Zoals het meer met een grote pagoda midden in het meer, gigantisch mooi met het licht dat reflecteerde in het water. Verder waren er een oude vervallen portugeeuse kerk, een dorpje waar je kon zien hoe er geleefd werd ( beetje zoals in Europa voor de industriele revolutie maar dan met een beetje electriciteit, tv en gsm, maar verder niets dan een houten huisje/hut met wat koeien, eenden en kippen. Daarna een meer opgezocht naar in noorden vlakbij de Universiteit van Yangon en op zich geen verkeerde plaats om een jaartje rond te hangen, want de mogelijkheden op dit moment zijn eindeloos met een toerisme dat de laatste jaren iedere keer meer dan verdubbelt.

Trouwens voor een land dat bekend staat voor geen pinautomaten en slecht internet hebben ze zich snel aangepast aan het west. Overal staan die geldgevers met een daarbij behorende fee natuurlijk. Het internet is inderdaad niet zo goed als je wifi hebt maar een telefoonkaartje voor eurotje of 5/6 en je kan surfen op 3g bijna zoals thuis. Ohja als je dan toch contant geld zou willen omwissel zoals dat eerst alleen kon hier, dan moet je wel nog steeds muntgave, perfecte (tot in het overdrevene nieuwe) biljetten hebben…..met een scheurtje, klein vlekje of anders iets niet kloppend onderdeeltje: nee sorry not good….no change en dan sta je daar met je goed gedrag haha. Maja je veranderd er niets aan he.

Na een dagje niets doen en uitrusten stapten we savonds in de nachtbus voor Kalaw. De startplaats voor onze trek naar het beroemde Inle lake. Ik snap niet waarom de bus al om 7 uur vertrok in Yangon om ons al om half 4 eruit te gooien in een klein lege half verlaten stad, gelukkig konden we meteen inchecken en deden ze helemaal niet moeilijk bij het winner hotel. Dus eigenlijk 2 nachten voor de prijs van 1 gehad. Na een kort dutje op zoek gegaan naar jungle adventures die onze trek zou leiden. We hebben die van 2 dagen gedaan omdat de helft van de groep half ziek aan het worden was en achteraf was dit ook zeker voldoende. Veel te zien met tomatenplantages, gembervelden en veel tarwe en rijst. Zeker de uitzichten waren mooi met veel verschillende kleuren. Onze tocht verliep de helft over zandpaden en een andere helft dwas door de natuur en droge rivieren die in het regenseizoen de trek onbegaanbaar maken. Onze nacht brachten we door in een klooster halverwege de tocht. Het was een geweldige ervaring maar heel erg koud want we sliepen in de grote gemeenschappelijke ruimte. Na een korte nacht waar angela erg ziek werd en last van haar luchtwegen kreeg gingen we weer op pad nu op weg naar de zuidpunt van het inle lake. Daar aangekomen werden we na de lunch met een lancha naar de noordkant gevaren. Zeker de moeite waard die trip over het meer, maar achteraf was dit voldoende geweest. Want de dag erna gingen met een privelancha met ons zessen ( mat, Katie, cris en caro ) naar een “locale market” maar dit was helaas al verpest door de toeristen. De tempels en pagoda op de berg waren het hoogte punt van de dag, de rest van de trip was niet echt top want de ervaring met de boot hadden we al en we werden nu naar de toeristische plekken gebracht waar allemaal fabriekjes/workshops waren waar ze het liefst hadden dat je de hele voorraad meenam dus beetje jammer. Savonds wel lekker gaan uit eten bij the sun flower restaurant met lekker myanmars eten, mijn eerst goede ervaring haha maarja dan waren we wel verwend in Thailand.

Nu op weg naar Bagan voor de wereldberoemde temples!!

Een vroege bus naar het midden westen van het land via slingerige smalle weg was niet het snelste, was niet het comfortabelste maar wauw wat is het mooi. Van de ver gezichten tot de schapen en koeien die de weg overvliegen en de rivieren die je over gaat. Aangekomen na een trip van een uurtje of 7 in het wereld beroemde tempelrijke Bagan gingen we direct naar de sun set bij een van de honderden tempels die zich in gebied zo groot als een kleine stad bevinden.

Het hotel waar we verbleven was lekker centraal, Viewpoint 15 dollar voor een dubbel shared bedroom. Makkelijk om alle tempels te verkennen. De zonsondergang was mooi, maar de sunrise was adembenemend en samen met de zonsopgang op de merapi in indonesie en koh lipe in zuid Thailand zeker in de top 3 van deze trip. We hebben er 2 gedaan waarvan de 2e vlakbij het riverviewhotel en naast een grote verlichte temple het beste was. Vanuit Nang U langs de grote straat richting oud bagan, einde rechts en dan eerste links en dan aan je linkerhand. De temple beklommen en we waren gewoon netals de eerste dag de enige die deze grote temple beklommen hadden. De meeste andere grote tempels zijn vol met toeristen zoals die ze ook wel de 2e chitzen itza noemen. ( we hebben die gedaan voor onze 2 zonsondergang en ze lieten en letterlijk busladingen mensen uit dus geen echte authentieke ervaring daar) maar deze was special, zeker omdat we de luchtballonen nu dichterbij over de tempels zagen vliegen langs de opkomende zon.

Na 2 dagen vroeg opstaan, deden we de laatste dag voordat we naar Mandalay gingen wat rustiger aan. Na een lekker ontbijtje, de electrische scooter gepakt en gewoon beginnen te rijden en zien waar we uitkwamen. We hielden dit keer wat meer de oostelijke tempels aan gezien vanuit ons hostel. Maar ook deze dag was gewoonweg geweldig, we beklommen eenzame tempels ver weg van de massa, maar ook de grotere met net wat meer toeristen maar niet te veel. Maar na 4 dagen tempelhoppen snel weer verder, nu naar het noorden Mandalay en Pwin oo lwin. De eerste is een oude hoofdstad en dat is te merken, veel verkeer, drukte, lawaai en viezigeheid. Maar toch wel een beetje charme, verkeerslichten kennen ze niet echt dus alles gaat langs elkaar door en bijna overelkaar heen. We bezochten de u-bein bridge, een lange houten brug die een meer in het middensplitst en de beide delen met elkaar verbind. De zonsondergang we zeker de moeite waarde en onze lunch van te voren ook ( 1000 kyats 77 cent cola, rijst, soep en bloemkool met saus ) ohja en ook de temple van mahuni, was goed, hoewel we op dat moment best wel temple, boedha, klooster en pagoda moe waren na het zien van alle andere, want er zijn er gewoon echt honderdduizenden in heel Myanmar. Elke berg, stad, dorp, rivier, straat heeft er wel 1 of zelfs meerdere. Nederland heeft voor iedere inwoner een fiets hier hebben zee en van deze dingen!! Ze zijn ook heel goed in houtbewerking en heb een heel mooi groot beeld gezien maar was stiekem toch iets te duur.

Volgende stap was een klein dorpje 2 uur vanaf hier genaamd Pwin oo lwin. Leuk klein dorpje midden in een berg,natuurijk gebied. Hier hebben we met een motorbike taxi ( we zaten de gehele tocht met zijn 3en op 1tje haha ) een van de beste watervallen bezocht in azie, heel hoog meerdere etapes en oef wat was het water koud. Was eerst niet van plan om erin te duiken, maar zoals Patrick altijd zegt, nu we er toch zijn…..kleren uit tot op de onderbroek en plons. Super helder maar mijn god wat koud! De tocht er heen had wel meegeholpen in de beslissing was best pittig en warm. Zeker de terugweg die we bergop moesten volbrengen. Na een tussenstop in het beste/duurste restaurant in de stad ( 15 euro voor ons 2 ) lekker vroeg naar bed want de dag erna weer vroeg uit de veren om de nationale botanische garden te bezoeken aan een meer. Was ok en heb een paar goede fotos gemaakt maar niet meer dan dat. Met een gedeelde taxi weer terug naar mandalay want vanuit hier gaan we weer naar het zuiden. Om ons goed voor te bereiden hadden we een uitgebreide lunch in de “ koffee korner” waar we eerder met Mat en Katie hadden afgesproken en dat was wederom een voltreffer. Met een volle buik, de nachtbus in naar Hpa Ann, zou ongeveer 13 uur duren maar wegens een communicatie foutje engels-birmees-engels en dan nog wat onverstaanbaars kwamen we in de verkeerde stad terecht om 5,30 in de morgen en mochten we ipv 50 min in een vipbus 2,5 uur doorbrengen in een koude pickuptruck/taxi/grote tuk tuk. Zoals je wel zult denken angela was niet echt trots op me. Maar ik zei toch echt hpa ann en zei the town en ik weet hpa ann center en zei the town. Hoe kon ik weten dat tatong zoals je het schrijft een stad was…..pffff maar zeker een leuke ervaring ( achteraf hahaha )

Hpa ann was een leuk klein stadje met een hele mooie omgeving. Met Soe brothers hostel een dagtrip gemaakt naar alle omliggende grotten en een pagoda op een grote rots toch wel iets anders dan anders. En een leuk boottochtje door de rijstvelden. Hiervoor gingen we eerst door een grot waar we aan de andere kant weer uitkwamen en vanuit hier weer rondom de berg weer bij onze truck uitkwamen was echt mooi. De 2e dag was een wat rustigere dag waarbij we na een lokaal ontbijtje de ochtendmarkt hebben bezocht, niet echt wat leuks gezien om te kopen maar wel de locals aan het werk gezien.

Tot snel

• 06 Maart 2016 - 12:36

Servé Oet Gäöl:

Jonge,jonge wat een belevenis!! Ik ben onder de indruk!