In de hangmat genietend van Guatemalteekse meren! - Reisverslag uit Flores, Guatemala van roy penners - WaarBenJij.nu In de hangmat genietend van Guatemalteekse meren! - Reisverslag uit Flores, Guatemala van roy penners - WaarBenJij.nu

In de hangmat genietend van Guatemalteekse meren!

Blijf op de hoogte en volg roy

08 Februari 2013 | Guatemala, Flores

De lancha van rio naar livingston duurde ongeveer 1,5 uur en dan zo je denken pff anderhalf is lang maar het ZO MOOI! We vertrokken eerst het meer op waar we naar een oud ford gingen kijken. Na deze op de harde plaat vastgelegd te hebben, op volle vaart richting het andere deel van het meer dat veel groter was, dat via een smallere doorgang bereikt kon worden. Aan alle kanten bergen en natuur nog onontdekt door de mens. Livingstone kan namelijk alleen bereikt worden per boot/lancha. Vanuit het meer een rivier op die naar de zee leidt. Overal vogels, overhangende bomen en af en toe en huisje met eigen piertjes. ( dit is een van de grootste binnenmeren waar jachten en zeilboten in het stormseizoen achterblijven.
Livingstone zelf is niet heel veel, er hangt wel een caribische sfeer en je merkt duidelijk de invloeden van honduras en afrocultuur. Maar ons hotel was ongelofelijk relaxed ( casa rosada ) een eigen pier met aan het einde een hutje met 4 hangmatten. We sliepen in cabanas, beetje gehorig maar gelukkig was het niet super druk. Dit waren onze relaxdagen die bestonden uit ontbijten,lunchen en savonds de beste lomito eten die we hebben gehad tot nu toe, met salade vooraf, toetje na, glasje wijn en koffietje erbij ( 9 euro!!! ) dus we hebben 3 dagen alleen daar gegeten haha en verder niets!
Volgende stop zou Flores worden in de El peten regio waar heel veel tempelcomplexen liggen. De reis erheen viel wel tegen want de nacht voor onze trip erheen was het begonnen met regenen en het is niet meer gestopt totdat we, verregend en kleumend van de kou aankwamen in rio dulce, daar hoefden we maar 20 minuten te wachten voor onze bus naar Flores (65q) die 4 uur zou duren dat viel wel mee, was ook een grote bus dus dat zat prima. We hadden een hotel aanbevolen gekregen van die eigenaar in Livingstone dus we gingen op zoek naar het Yaxha Hotel/restaurant na de kamers te hebben geïnspecteerd renden we allebei naar de kamer met het balkon om het grootste bed te claimen. Had Luc het tweepersoonsbed….nadeel zou je denken maar ik had 2 enkele bedden tegenelkaar die groter waren haha en dan hadden we er nog een over voor kleren en spullen dus een goeie deal! We betaalden eerst 15 e, toen 14 en uiteindelijk hoefden we maar 12 te betalen omdat we langer dan een week zouden blijven dus ideaal! Het balkon is ook geniaal, want je kan een dubbele deur openen en dan een enkel bed naar buiten schuiven en super relaxed half in de zon liggen!
Flores is een klein eiland vlakbij 2 grotere steden, je kan het eilandje in 10 minuten rondlopen over een leuke boulevard maar heeft veel restaurantje en een aantal winkeltjes en touroperators. Net over de brug naar het vaste land is er een winkelcentrum met een sportschool dus helemaal top! Het weer bleef het hele weekend slecht maar vanaf maandag werd het warmer en warmer. We zijn zelfs op een merkwaardige nacht het meer ingesprongen! Ik heb zelfs nog wat nuttigs gedaan en een week een spaans (vervolg priveles 6 dollar per uur!!) cursus gedaan om te kunnen praten in de verleden tijd en de toekomstige tijd en mijn hoofd staat nu op springen van alle info maar gelukkig is het weekend en staan leukere dingen op de planning. Vanmiddag gaan we op een eco-tour naar de tempels van yaxha voor een zonsondergang! Ohja ook nog een boottochtje gedaan op het meer, lijkt een beetje op het biesbos zei luc, alleen het water is veel warmer om lekker te kunnen zwemmen.
Nu het weer is aangetrokken en het zonnetje volop schijnt, zijn er ook veel meer mensen ( ja lees latinameisje mike) op het eilandje op straat en maakt het heel gezellig! Kroegen vallen ietwat tegen omdat het er niet zo heel druk is dus kunnen we ons beter gedragen haha we gaan ook nog naar Tikal, de grootste van de tempelcomplexen hier en dan begin volgende week ergens op weg naar het laatste land, Belize voor we terug vliegen vanuit cancun over 3 weken al! Pfff wat gaat het toch allemaal snel….stomme bankrekening!

• 10 Februari 2013 - 11:19

Servé Oet Gäöl:

Alaaf! Ook hier zijn momenteel de bankrekeningen niet meer wat het geweest is. Groetjes, Servé