TEMPELS & HAAIEN/AEGLE RAYS!!!!!!!!! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van roy penners - WaarBenJij.nu TEMPELS & HAAIEN/AEGLE RAYS!!!!!!!!! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van roy penners - WaarBenJij.nu

TEMPELS & HAAIEN/AEGLE RAYS!!!!!!!!!

Blijf op de hoogte en volg roy

17 Februari 2013 | Belize, Caye Caulker

De tempel van Yaxha waren dus SUPER VET! De zonondergang ging, met uitzicht over de jungle en tempels, onder in een groot meer. De tempels waren ook heel gaaf, hoewel er nog een flink aantal bedolven zijn onder jarenlange opeenhoping van zand, modder en bomen. Ook zie je de straten lopen die ze toen hadden gemaakt, door de ophogingen in de grond. De straten zijn zelf niet blootgelegd in zijn geheel maar wel stukken waardoor ze het hebben ontdenkt. De grootste tempels zijn wel helemaal uitgegraven en daar konden we dan ook opklimmen voor een gigantisch uitzicht over de valei. Na een flinke wandeling door de jungle met onze gids “der alfred” kwamen we om half 6 aan op onze eindbestemming de Zonnegodtempel waar vandaan we konden genieten van de zonsondergang.
Verder hebben we nog een beetje gesport, nog lekker biefstukjes gegeten, gelegen op de pier om te zonnen en ik heb nog wat gezwommen in het meer. Verder een beetje rond gehangen en gekeken wat de lokale gautamelteek uitvoerde op een dag….conclusie…niet veel meer dan ons dus we hebben ons goed kunnen aanpassen aan de cultuur.
Aangezien we nog niet veel gedaan hadden blekken de laatste dagen in Flores de actiefste, want op de maandag zijn we naar TIkal gegaan! Super vroeg op om 06.00 voor de bus van 7 maar die kwam niet opdagen dus nog maar ff terug gekropen in bed en met die van 8 meegegaan. Het was super warm, gelukkig bevonden zich de meeste tempel en paden zich onder een dik dak van bomen en jungle. De tempels waren groot en indrukwekkend! Zeker omdat ze echt in de jungle lagen en dat er super weinig toeristen rondliepen. Ook hier hebben we weer het hoogste punt opgezocht en fotos gemaakt voor patje want ja je bent er niet geweest als je het hoogste punt niet bent opgeweest:p haha. De tempel die het verste weg lag was tempel 4 en die was volgens ons het beste ookal kon je er niet opklimmen, was super stijl en nog vrijwel intact met inscripties enzo. Na een flinke wandeling van 3-4 uurtjes waren we der wel weer klaar mee en stapten we voldaan in de bus terug naar Flores, de werkdag zat er weer op!
De volgende dag, dinsdag, weer vroeg op 905.00 pfff zwaar)om naar Caye Caulker, belize te gaan. De grens was appeltje eitje, de bus door een wasstraat stempelen en klaar! Vervolgens naar de haven en op een bootje naar het eiland. Super vet om langs alle tropische eilandjes te varen, met soms alleen 1 huisje erop! Daar kun je wel een paar dagen zitten met je vriendinnetje Op Caye caulker zelf is het redelijk toeven, veel oude Amerikaanse toeristen, beetje aan de dure kant en het eten is stukken minder dan guatamala. Daar tegenover liggen ze wel aan het 2e grootste rif van de wereld. Na een dagje in de strandstoel, op weg met een zeilbootje naar Calhan reserve, dit is een gebied dat word beschermd door de overheid midden op de zee! We hebben hier 3 stops gemaakt om te snorkelen en in eerste instantie toen we het water ingingen dachten we beide mwoi is dit het…..TOT we zagen dat een andere boot de haaien en roggen aant voeren was! Die allebei volle vaart naar die boot en op een afstandje lopen kijken hoe ze vechten voor het eten. Ze zwemmen ook gewoon onder en langs je door, maar zijn niet gevaarlijk voor mensen zeiden ze haha. 2e plek waren ze schelpen aant schoonmaken en krab, dit trok grote schildpadden aan die dit lekker aant opppeuzelen waren, ook kwam er nog ene aegle ray hoi zeggen! Dus nu al zeer geslaagd! De derde vond ik het leukste omdat we naast al die grote vissen ook nog een stuk het rif op konden zwemmen en via een geul weer terug kwamen. Ook nog een swimthrough kon je doen dus dat was allemaal super!
Aangezien we besloten hadden er 5 dagen te blijven en we de dag erop meteen mee konden naar Tacklebox/esmeralda ( goeie duikplekken om hammerhaaien en andere grote vissen te zien) De hammerhaaien hebben we helaas gemist maar de nursesharks en blacktips kwamen gewoon met ons spelen en tijdens de tweede duik werden we zelfs een tijdje gestalkt door een grote aegle ray van ongeveer 3-4 meter. Onze dive master deed ook nog een aantal swimthroughs door grotten die ongeveer 10 meter lang waren maar luc en ik pasten want de doorgangen ware super smal en had niet het gevoel dat die gast erg op je lette als je er door zwom dus next time bij een grotere doorgang misschien. Verder waren het prima duiken, zeker door de grote vissen en het rif dat veel geulen/grotten had door de gang van eb naar vloed. Alleen de kleuren van het koraal vond ik wat tegenvallen en het was vrij prijzig 135 dollar voor 2 duiken en dat waren dan de dichtstbijzijnde duiklocaties dus het ging alleen maar omhoog vandaar dat we snel we door gingen naar mexico!
Na een boottochtje van 2,5 uur aangekomen bij de mexicaanse plaats chetumal. Iedereen moest uitstappen van de millitairen, alle tassen op een rij en met de honden zoeken naar drugs, hij gaf een aantal keren aan iets geroken te hebben maar bleek uiteindelijk niets te zijn. Luc denk dat de Mexicanen hier een mooie show gaven voor de Amerikaanse toeristen die dan weer door kunnen kletsen dat ze er toch iets aan doen hier. Na een kort ritje aangekomen in Bacalar waar we de komende dagen op verkenning gaan bij een lagune, dus we hebben het nog goed aanstaan hier!

adios amigos

• 18 Februari 2013 - 12:17

Jonnie:

Hoi Roy en Luc
    het gaat jullie goed lees ik.En wij maar werken ,er heerst een griepje dus veel collega"s ziek!!
    zometeen weer een late dienst maar het zonnetje schijnt dus wat wil een mens nog meer '
    Geniet er maar van en pak wat warmte en zon in voor mij !!!
    groetjes Jonnie

• 18 Februari 2013 - 13:06

Petra:

Hoi Roy,

Ik schaam me diep. Dit is het eerste reisverslag, dat ik heb gelezen, en meteen heb je het over haaien, Ik haat die beesten. Maar jij hebt het weer geweldig naar je zin. Al de reisverhalen die ik niet heb gelezen hoop ik van jou zelf te horen, en natuurlijk ook de mooie foto's. Geniet ervan, ik ga je nu nog even volgen.
    xxx Petra

• 18 Februari 2013 - 21:20

Servé Oet Gäölc:

Prachtig, maar niet aan mij besteed! Enne........wanneer komen we naar huis? Groetjes en geniet nog maar wat!
    S.