Klein Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van roy penners - WaarBenJij.nu Klein Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van roy penners - WaarBenJij.nu

Klein Curacao

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg roy

20 November 2007 | Nederland, Amsterdam

Lieve mensjes aan de andere kant van de wereld. Door jullie vele reacties dat ik niet zo snel ben met nieuwe verhaaltjes en dat ik een beetje antiliaanse trekjes krijg:P. Dat gaat je natuurlijk niet in de koude kleren zitten natuurlijk.

Zoals jullie allemaal weten ben ik bezig met een belevingsonderzoek voor de grootste trip van Miss Ann Boat Trips. Een van de "uitkomsten" als ik het zo mag zeggen tot nu, is dat er niet zoveel bekend is over het eiland en dat de bezoeker informatie/ kennis willen.

Daarom bijdeze (en jullie hebben de primeur)

Het verhaal van Klein Curacao.....

" Als een fata morgana doomt het, na anderhalf uur opboksen tegen wind en zee, op uit de woelige Caribische zee: een lange strook wit zand met een turkooizen streep eronder. In het midden een slanke, ronde toren, steunend op een gebouw met twee puntdaken. Erachter is het wrak van een vastgelopen zeeschip te zien. Een permanente waarschuwing voor allen die hier rondvaren! "

Het eiland
Dit is Klein Curaçao is een stil en verlaten eiland 12 zeemijl uit de kust van Curaçao. De noordoostpassaat blaast hier ongehinderd over de ongerepte en kale vlaktes. Aan de noordkust van het eiland ligt het wrak van een gestrande tanken samen met vele andere spullen die de zee laat aanspoelen. De woeste zee heeft het middenschip inmiddels al weggeslagen. Alleen vetplantjes als banana de ref en rijk bebladerde dreift di taman gedijen in deze barre omstandigheden.

Twee bejaarde vissers wonen hier permanent. Één van de huizen heeft een veranda met reproducties van zeegezichten aan de wand, terwijl het uitkijkt op de rustige deining aan de lijzijde van het eiland met honderden meters wit zandstrand. In de wazig verte, in het lichtste grijs/blauw, zie je de tafelberg van Curaçao en als de wolken het toelaten kun je via de westkant van het eiland ook een blik vangen van Bonaire of Venezuela aan de andere kant.
Op Klein Curaçao is geen drinkwater, tenzij het word opgevangen tijdens een regenbui. Ook is geen elektriciteit tenzij er een generator word gestart. Hier ben je ver weg van tv, internet en enig ander modern vertier en kan je echt tot rust komen.

Het verleden
Klein Curaçao lijkt ongerept en door de eeuwen heen onberoerd, maar de werkelijkheid bedriegt. Zonder zijn 20 meter hoge vuurtoren en het gestrande schip zou je het eiland gemakkelijk en ongezien voorbij varen, zo weinig steekt het uit boven de zee. Ooit waren er op het eiland drie heuvels van 20 meter hoog, maar door fosfaatwinning in de 19e eeuw is dit veranderd.
Het toeval wilde dat de Engelse mijningenieur John Godden in juni 1871 vanwege hevige tegenstromen op Klein Curaçao verdaagde, toen hij van Curaçao op weg was naar Bonaire. Hij dacht namelijk op Bonaire fosfaat te vinden, maar zover hoefde hij uiteindelijk niet te gaan, want Klein Curaçao bleek bijna helemaal te bestaan uit fosfaat. Godden kreeg in dat zelfde jaar nog toestemming van het eilandgebied om fosfaat te winnen. In 15 jaar tijd wisten mannen met schoppen en houwelen te verwijderen wat vogels in de loop van duizenden jaren hadden opgebouwd. De zeevogels zijn hierna nooit meer terug gekeerd.

De vuurtoren
De vuurtoren op Klein Curaçao is gebouwd na 1877 en moet gebouwd zijn in de tijd dat er fosfaat gewonnen werd. Het complex met zijn 20 meterhoge toren en de twee karakteristieke puntdaken is officieel tot monument verklaard.

Vroeger stond er een andere vuurtoren op het eiland, deze is door een golf in 1877 kapot geslagen. De resten van de oude vuurtoren kan je nog steeds zien liggen op Klein Curaçao.
Naast deze oude vuurtoren zijn er op Klein Curaçao nog resten te vinden van een oude seinpost. Vroeger werden hier signalen doorgegeven naar de oostpunt van Curaçao zodat ze wisten dat er vijandelijke schepen aankwamen.

Toerisme
Pas in de jaren ’80 van de vorige eeuw kwam er toeristisch verkeer op gang richting Klein Curaçao. Pioniers waren Pieter v/d Vlies en Solange Istatia, een Nederlands/Curaçaos echtpaar dat 25 jaar geleden al ongeregeld op Klein Curaçao voer. Toen er steeds meer mensen mee wilden schafte ze een grotere boot aan, de Miss Ann. Dat was in 1982, ze kregen toen ook een stukje terrein in de pacht op Klein Curaçao om volleybal te kunnen spelen en om een schaduwrijke plek te bouwen. Later, in 2002, werd er nog een extra boot gekocht, De Miss Justine. Deze luxe jacht word tegenwoordig ingezet voor de tochten naar Klein Curacao, samen met de andere boten: de Miss Ann en de Second Chance, boot voor fishing trips en duiktochten, mocht dit nodig zijn.

De Curaçaose overheid dacht dat deze parel in het Caribische gebied misschien een mooie toeristische toekomst tegemoet kon gaan. Een Meneer Parker wilde er enkele hotels bouwen en een vliegveld. Maar hij kon het niet eens worden met het bestuurscollege over erfpacht of eigendom van het eiland en hij besloot uit te wijken naar Bonaire. Daar werd hij berucht vanwege de Parkeraffaire, een onafgebouwd hotel en een overheid die flink moest gaan boete voor haar garanties.

Orkaan Lenny
In 1996 werd de steiger op Klein Curaçao gerepareerd, maar door de deiningen die orkaan Lenny veroorzaakte in 1999 is er weinig meer van over. Zelfs een van de zware betonnen stutten is omver gesmeten. De boten van Miss Ann brengen nu hun passagiers aan wal doormiddel van een rubberboot die met behulp van het personeel wordt vastgehouden op een rots aan de kust. Het enige wat men aan dit avontuur overhoudt zijn een paar natte voeten.
Miss Ann heeft op het eiland een stenen huisje met keuken en barbecue en een prachtig groot prieel getimmerd van wrakhout, het Paluya Station.

Things to do op Klein Curaçao
De schaduwrijke lijzijde van het eiland is een ideale manier om tot rust te komen en te genieten van zon, zee en strand. Behalve de hele dag aan het strand te liggen is het ook leuk een wandeling te maken. Achter het beach house is er een pad dat vanaf de kust richting de vuurtoren loopt en vandaar naar de oude tanker op de kust, die daar meer dan 10 jaar geleden tegen de kust is aangeslagen. Als u bij het schip naar rechts gaat en verder blijft lopen, maakt u een mooie wandeling over de helft van het eiland. Maar wees niet verontrust de totale lengte van het eiland is 3,5 kilometer en de grootste breedte is 750 meter, dus heel ver is het niet. De avontuurlijke wandelaar kan ook de rotsige noordkust verkennen.
Naast het strand en het eiland, is de zee ook aangename plaats om te toeven. Met de heldere blauwe zee is het ook een mooie plaats om te zwemmen en te snorkelen. Als u gaat snorkelen, gezicht naar de zee en dan naar links richting de punt, is er een kans dat u schilpadden kunt zien.

Ja Lenneart dik it is idd niet echt schools, en moet zeggen dat ik het onderzoek met plezier doe. Nou ik hoop dat jullie het weer gezellig met me vonden en dat ik weer voor veel studie/werk ontwijkend gedrag heb gezorgd

Ik hoor graag commentaar op deze storytelling (ik ga hem wel nog inkorten want hij is iets te lang wordt maximaal één a4)en(ohja ik weet dat er nog wat spellingfouten enzo inzitten, maar wilde jullie het als eerste laten lezen)

Nou Duchi's en Swa's

Ayo

Roy

PS>

Dessie: Lieverd veel plezier en succes met je project! xx

Rini: Poemel leef dat ze aan mich dinks samen met Willeke! xx

Lenny: gast, jij ook succes met afstuderen, als je het niet meer ziet zitten kom je maar naar mij;)

Ana: alle Ana's moeten een achternaam erbij zetten als jullie iets typen, het zijn er meer:P xx

Jolein: zijn die maaikes knap hahaha, (de rest denk nu weer, ROY....denk je nou alleen maar daaraan.....JA jullie kennen me toch:P) xx

Marloes: weet volgens mij wel wie je bent..hegemans toch:) er is hier idd veel veranderd sinds 2004. Ook op jan thiel en er zijn wat kroegjes bijgekomen zoals de boot. Maja ik weet wel zeker dat ik heimwee ga krijgen......xx

Patje: swa, ik ga je zo bellen als ik mijn tillin kaartje vind. Heb vandaag lekker vrij en gisteren ook. Ben gaan zwemmen op casa bao, relax mooi strandje aan westkust. Zo de auto halen voor reus, en ff met mijn eigen auto naar de garage en toch maar ff naar de dokter want heb nog last van mijn hand. Pik ik kan nog veel meer vertellen maar dat laat ik voor mijn volgend Studieontwijkend berichtje:P al is daar bij jou weinig voor nodig om studieontwijkend gedrag op te roepen he:P

• 20 November 2007 - 13:20

Paulientje:

Studieontwijkend gedrag.. Hehe zeker jaa!! :$ Maar leuk om te lezen!!! Ga zo door, liefs Brownieplien

• 20 November 2007 - 13:33

Ana:

Ken je echt zoveel Ana's met maar 1 N;-)

Vooruit... Lopez Swinkels dan maar:P

• 20 November 2007 - 16:04

Marloes:

Ja klopt helemaal! Toch grappig dat je dat nog weet na ál die jaren.
    Bij Jan Thiel zijn wij ook enkele dagen geweest omdat vrienden van ons daar een kamer hadden. Vroeg me af of je de Christoffelberg nog gaat beklimmen!? Moet je echt doen... je voelt je echt Tarzan in de jungle met al die lianen! En duiken moet je ook zeker niet overlsaan... helemaal top! Zwemmen met dolfijnen is een hele belevenis bij Sea Aquarium.
    Tot de volgende keer maar weer...
    Gr. Marloes

• 22 November 2007 - 07:41

Richard:

mooi verhaal over klein Curacao, zorg dat het niet verkocht wordt aan een of andere rijkaard, Britney, Brad of Bowie, zou erg zonde zijn. Wanneer kan ik bij jou boeken voor een geheel verzorgd tweeweeks verblijf op dat eiland (weg van bgp's, wc's hc's en grijze luchten.....

Houd moed en succes met de ontginning!

groet

Richard

• 23 November 2007 - 10:20

Elsa:

Heb je niet ook zo'n veraal voor mij over klein Bonaire???
    verder alles goed?? kan je mij ondertussen al bereiken??? Of heb je niet meer geprobeerd??? Schaam je!!
    Ik hoop dat alles goed gaat....dikke kus en mis je

• 27 November 2007 - 11:50

Elsa:

lang zal die leven, lang zal die leven, lang zal die leven in de GLORIAAAAAA......
    Heel erg gefeliciteerd......en we gaan je verjaardag nog een keer overnieuw doen als je terug bent....

hele dikke kus

• 27 November 2007 - 14:35

Jonnie:

proficiat witte enne kiek es in diene mail !! dikke poen auch van nico