Waarom wij hier willen blijven en niet naar Nederl - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van roy penners - WaarBenJij.nu Waarom wij hier willen blijven en niet naar Nederl - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van roy penners - WaarBenJij.nu

Waarom wij hier willen blijven en niet naar Nederl

Door: roy

Blijf op de hoogte en volg roy

06 Januari 2013 | Guatemala, Quetzaltenango

Vrijdag 22 december
Campeche was verder niet heel spannend alles was dicht met kerst, dus ook de discotheken…wel een paar keer goed gaan uit eten. Wel nog over de oude stadsmuren gelopen en wat andere dingen bezichtigd. Tussenstand met schaken is inmiddels 2-2.
Palenque daarentegen was super, in eerste instantie dacht ik dat het meer een tweede chitzen itza was ( niet erg spannend) maar dit tempelcomplex was veel groter en lag in de jungle. Na heel veel trappen te hebben gelopen in de hete zon, relax boven op een tempel de schaduw opgezocht en alles op ons laten inwerken. Het was ook veel leuker dat je de tempels op kon en zo een super uitzicht had over de andere tempels. Kwamen ook de hele tijd dames op ons af, of we een foto wilden? Ja natuurlijk willen we wel een foto maken, maar dat was niet de bedoeling….ze wilden met ons op de foto! Onze ego’s zijn inmiddels groter dan de hele tempels dus dat zal een hele verandering zijn in Nederland.
Tweede dag palenque was ook top, Agua azul en Misol-ha! Een een waterval waar je achterlangs kon lopen was nog wat vroeg voor een duikje en misschien ook een beetje te fris! Ook wel verstandiger want ik heb al een weekje een kou’tje te pakken en luukie een buikgriepje. Aqua azul waren allemaal kleinere watervallen met gedeeltes waar je ook kon zwemmen, we waren er in het weekend, dus het was volle bak met mexicaanse toeristen, maar toch wel relax! We waren echt toeristen bij de toeristen!
Op zondag weer de bus in op weg naar san cristobal de las casas, klein leuk stadje in de bergen op 2000 meter: BETEKEND DUS KOUD SNACHTS! Ze hebben er zelf een schaatsbaan!?!? De eerste dag meteen op zoek naar meisjes om ons op te warmen uit noodzaak natuurlijk he! Ook ff gekeken naar een sportschool en een discotheek want de 31e komt eraan! Sportschool was de beste tot nu toe, dus na 1,5 knallen zat onze werkdag er weer op en was het tijd voor het terras, een filmpje en savonds wat billarten in de lokale billarthal! Ook een dikke plus voor de discotheek, MAKIA, gaat om 12,15 open en je mag flessen likeur meenemen….ja i know, in Nederland kan dat niet. Na eerst wat vuurwerk te hebben af gestoken met wat gasten van het hostel op naar die club, een halve fles al meester gemaakt en nog ongeveer een hele over……
Ok het is dus nu de day after, luukie ligt met een flinke kater in bed, want hij dacht nog wel even langer door te kunnen. Hij kwam rond 7 binnen strompelen met ongeveer hetzelfde verhaal als patrick 3 jaar geleden dat hij de verkeerde afslag had genomen hahaha terwijl we echt gewoon zelfde als toen naar huis konden rollen. 6 blokken rechtdoor omhoog lopen deur openen en je bent er, maar luukie wilde schijnbaar nog een ommetje maken haha en iedereen wakker maken in het hostel want hij had geen sleutel. Ik kwam om half 5 thuis, was er helemaal klaar mee, nergens eten te vinden! Oh wat had ik geld over gehad voor een Febo of andere snackbar! Net ontbijt gehaald voor het mannetje lekkere broodjes en een grote jus, kijken of die iets afkrijgt! www.drinkveelwater.mexico Het feestje was dus gewoon top, voor het eerst in lange tijd dat Nieuwjaar goed was! Leuke sfeer, goede muziek en rum:D

6 januari Xela, guatamala
1 januarie was een relax/regel dag. We hebben besloten om 2 dagen trips te gaan doen. morgen naar El chiflon en Lagos montebello en de dag erna naar een canon ( ravijn )en nog stadje. De waterval vond ik echt vet, tijdens het rijden zag je in de verte al het water uit de bergen rossen met vol geweld. Waren tijdens de korte tocht ook nog een aantal kleinere watervallen maar die El chiflon was heftig, we stonden er echt dichtbij dus de waterspetters vlogen massaal over ons heen! We hadden nog een stuk hoger kunnen klimmen maar dat liet de tijd niet meer toe. Het 2e deel van de trip waren de Lagos montebello, een gebied aan de grens met guatamala met veel meren. Enige nadeel was dat de zon niet echt scheen waardoor niet alle kleuren er mooi uitkwamen. De meren zouden verschillende kleuren moeten hebben maar dat hebben we niet echt kunnen zien, maar was super mooi en hebben er ook echt een flink aantal gezien! We zaten weer eens in een minivan met alleen maar Mexicanen, in het begin beetje rustig maar toen ze eenmaal los kwamen was het super haha, ook nog gestopt bij een supermarkt ( de oxxo ) gingen ze allemaal aan het bier en de wijn. Dat maakte het nog gezelliger allemaal en gingen ze liedjes meebrullen en grapjes maken. Wij werden ookal de hele tijd in de zeik genomen en aangezien we niet alles konden volgen hadden we niet altijd meteen een antwoord paraat haha maja als je het niet kunt verstaan is het toch niet zo erg! Nadeel was wel dat we om 9 uur op moesten en pas om 9 uur aankwamen in San Cris. Na de trip nog met zijn allen in een kroeg beland waar de nodige biertjes rijkelijk vloeiden. Op de een of andere manier wisselen luc en ik ons steeds af want nu was ik weer aan de beurt met een kleine buikgriep. De dag erna heb ik dan ook de trip naar de canon gepast, na een heel plezierige nacht:S
Luukie is wel geweest en vond het ravijn gedeelte met een boottocht goed te doen, alleen wat frisjes. Maar aan de fotos te zien was het wel geslaagd. Het 2e deel met dat stadje viel wat tegen, maar door de dames hier en san cristobal hebben we het beeld van de minder knappe dames in mexico wel weer moeten aanpassen haha they do exist
Na een flinke dosis pillen en een dagje rust gehad te hebben gingen we op weg naar Xela, guatamala. Wat 7 uurtje zou moeten duren, zou achteraf 11/12 worden. Na om half 7 klaar te staan en opgehaald op weg naar de mexicaanse grens, dat viel nog wel mee en ging redelijk snel maar toen kwam de truc de la truc van die Mexicanen, iedereen moet voor het verkrijgen van een stempel 300 peso betalen ( 20 e) maar dat was niet duidelijk waar je moest betalen, Dus een deel van de groep ging naar een bank naast de grenscontrole en een ander deel gaf de chaufeur het geld die het snel regelde. Waarschijnlijk onderhands maar boeie, je moest toch betalen uiteindelijk een dik uur moeten wachten op die andere die dus ook gewoon hetzelfde betaalden….Bleek achteraf gewoon dat ze geen spaans konden en dus het niet hadden begrepen. Deel 2 was de gautamaleese grens haha wat een aanfluiting die hele controle, zo lek als eens zeef! Geen tascontrole of niets, kantoortje binnen waar, JA, wel 1 hele persoon de mensen aan het helpen was, waarna hij de paspoorten doorgaf aan een ander die ze controleerde en stempelde en weer terug kreeg van meneer 1 die je een dollar moest betalen en dat was het! Vind je het gek dat je een drugssmokkel probleem hebt….maja wij dus op iedereen wachten! In een andere minivan op weg naar xela, dacht je dan…na 2/3 uur stopten we bij een tankstation ( wij dachten ohjee weer een half uur wachten zoals ook bij het ontbijt na pas 2 uurtjes rijden ) maar wat bleek de helft uit de auto in weer een andere minivan voor het laatste half uur. Al met al heftig dus, maar WAUW wat is het hier mooi in guatamala. Zoveel mooie uitzichten pfff adembenemend.
1e avond xela bestond uit zoeken van een kamer, aangezien het al donker begon te worden en we inmiddels met zijn 5en waren ( 3 joodse jongens met namen die ik niet getypt krijg) gelukkig waren we allemaal moe, want het hostel, top choice van de lonely planet, was echt SUPER slecht hahaha was een kamer met 2 verdiepingen en de bovenste waar ik en luc lagen had geen ramen en van als dak spaanplaten en jutten zakken! Je had erbij moeten zijn, maar we zochten het gewoon niet om verder te zoeken en ze hadden een soort van warm water in de douche haha. We liggen in bed, vliegt er ineens een kat de kamer in dus er zijn geen muizen! Die kat naar beneden gejaagd naar die kerels haha mooi man die reacties! Maar om het nog beter te maken die kat heeft dus de hele nacht lopen krijsen, smorgens bij ontbijt hadden we allemaal een stukje vlees laten we het daar op houden.
5 januari zitten we inmiddels al en na het ontbijt maar een nieuwe kamer gezocht, die redelijk dichtbij lag, met een wasserette op de hoek want dat was ook weer hoognodig, super goedkoop trouwens nog geen 4 euro voor 2 volle zakken. Samen met die kerels een taxi in en naar de hotsprings van fuentes georginas ergens hoog in de bergen op een 30 minuten van xela. Ook hier weer geweldige uitzichten op de bergen en de akker tegen de berg hellingen. De hotspring waren goed, water was lekker in een bad en gloeiend heet in het andere 48 graden meteen uit de bergen. Je rook gewoon de zwavel in het dampende water, zelfde als koud water lekker voor even als je erin bent! In tegenstelling tot cuba en mexico heb je hier, tot nu toe dan he, veel groenten! Heb zelfs een aspergesoepje gehad, het witte goud en ze kunnen er goed mee overweg.Dus goed uitgerust vanavond de kroeg in!
Ok dus we zitten nog steeds in xela onze nieuwe kamer in het kiktem-ja hotel is vele malen beter en heeft warm water en is super ruim in een soort oud groot gouvaneursgebouw, vlakbij de kroegen waar we gisteren zijn geweest! Ich bin ein student was de leukste en had goede long island ice tea, alleen jammer dat het al om half 2 niets meer was en dat alles dicht ging. Wat volgens luc trouwens ook minder is dat je hoofdpijn krijgt en misselijk wordt door dat we op grote hoogte zitten. ik heb alleen maar ongelofelijke nadorst! Je zou hem ook best geloven als je niet wist dat het gisteren een zaterdagavond was geweest! Vanmorgen bij het ontbijt soepje besteld met groenten….en ik verwachte iets heel anders, want ze hadden er een handvol gif in gegooid in de vorm van CILANTRO, klinkt ook wel een beetje als iets wat je je vijand zou geven maar het is koriander en ik krijg dat spul niet af.

tot snel xx Roy en luca

• 06 Januari 2013 - 23:29

Pum:

Jong Penner schrijf niet zo'n elle lange verhalen want op de een of andere manier komen die steeds binnen als ik zat ben:-) maare?? Al wat geneukt? DT lees ik steeds niet:-( groetjes Math uit Bunde

• 07 Januari 2013 - 08:37

Ewoud:

Hey Roy,

Veel plezier (alvast) in lago atitlan. San Pedro en Panajachel zijn wel de leukste dorpjes daar. Een tip voor als jullie naar Antigua gaan leer de Bachata!! Een dans die jou op het lijf geschreven is... Succes!

Groeten!

• 07 Januari 2013 - 21:45

Servé Oet Gäöl:

Zeg.......waarom we niet terug willen?????
    Laat ik het niet merken en hier heb je altijd warm-en koud water en GEEN koriander in de soep!!!!
    Dus.... tot zo!

• 16 Januari 2013 - 18:00

Patje:

Mannen,

De tussenstand met "schaken" is inmiddels 2-2! Noemen ze dat tegenwoordig zo? Valt me dan weer een beetje tegen met zo'n grote Ego's! Ik zeg SCHAAKMAT!
    Was Patje de weg kwijt vorig jaar? Kan ik me niks van herinneren.... Wel dat Roy toen geen sleutel had, dat was wel humor! :p
    Wedden dat je straks geen rum meer kan zien als je terug bent, te vaak slecht van gevoeld en dan moet je weer opzoek naar een alternatief drankje!

Anyway, have fun en geef de dames een dikke zoen van mij en tot snel maar weer!

Gr. Patje