Simpel life in mexico - Reisverslag uit Campeche, Mexico van roy penners - WaarBenJij.nu Simpel life in mexico - Reisverslag uit Campeche, Mexico van roy penners - WaarBenJij.nu

Simpel life in mexico

Door: roy penners

Blijf op de hoogte en volg roy

25 December 2012 | Mexico, Campeche

Lunes 24 december 2012 Campeche mexico
In vergelijking met cubanen zijn Mexicanen maar kleine, drukke, vervelende, lelijke mensen zijn. Ok het zijn allemaal generalisaties en het komt waarschijnlijk omdat de cubanen gewoon super waren ( op die idioot na die iedere morgen om 6 begon te schreeuwen voor zijn pan darios en de taxi/caballo/sigaarmensen) of we zijn op de verkeerde plekken geweest tot nu toe!
Playa de carmen was de eerste stop! Na toch wel een lange reisdag savonds aangekomen, hotelletje in gedoken, ff douchen en vervolgens op pad. De hoofdstraten waren vol, druk en overal waren lichtjes en van die prullaria vakantiecadeautjes. Van te voren wisten we niet dat we in het Salou/Kreta van de Amerikanen zouden belanden, we waren wel blij met allebei een dikke steak met ja ze hadden hier wel sausjes en groenten.
Na nog een dagje strand, zijn we meteen gevlucht naar het volgende stadje op de planning Merida. Vanuit hier konden we Chitzen Itza bezoeken ( groot tempelcomplex waar vroeger offers werden gebracht om regen te krijgen) de tempels waren cool alleen waren er veel te veel mensen om echt te kunnen genieten van het geheel en je mocht er niet op klimmen en alles was afgesloten! Verder was het wel een leuk stadje om over te schakelen van cuba naar mexico. We vonden alleen dat er veel leger aanwezig was de eerste avond op het grote plein, dus wij dachten dat zal wel overal zou zijn in mexico. De tweede dag waren het er nog meer, waarvan wij dachten het is de 21e die zullen er zijn als de wereld vergaat. We hadden gevraagd wat er in de stad te doen was voor het einde van de wereld en het enige wat we eruit konden halen dat het om 3 uur begon. Een flink gedeelte van het plein was afgesloten dus wij verwachten wel iets, zeker nadat we helikopters hoorden overvliegen. Na de nieuwe bustickets geregeld te hebben naar Campeche, wij naar dat plein in de verwachting van een groot event! Maar was stil, maar een grote groep mensen had zich aan een kant van het plein verzameld waar nog meer politiemensen en legerpatrouilles stonden. Voorzichtig die kant opgelopen want was best stil, hmm op het dak ook legermensen….op een afstandje bekijken we de boel en na navraag gedaan te hebben bij een man die naast ons stond vielen alle kwartjes. Wat bleek de nieuw gekozen(1dec) president van het land kwam eraan, normaal waren die veiligheidscontroles niet en de straten waren daarvoor afgesloten, dus helaas geen feest! Maar wel een glimp op gevangen van de president die met tig volg wagens aan kwam racen en binnen 5 minuten was het alweer voorbij, had hij een rijtje handen geschud en poef weg!
We hebben tot nu toe ook geluk gehad met het eten wat we bestelden ondanks dat we niet altijd precies wisten wat we bestelden. Weet wel dat ik steeds moet gaan zeggen: no cilantro por va vor ( geen koriander aub,want dat is een kruid dat ze veel gebruiken en aangezien over smaak niet te twisten valt, niet lekker is!
Na een korte busreis, de 1e klas bussen zijn hier trouwens echt top met tv en alles, aangekomen in Campeche. Een kleine stad met een oud historisch centrum waar ons hostel zit. Het heeft nog een groot gedeelte van de oude stadsmuren en daar binnenin hebben ze alles gerestaureerd. Het is super relax en veel leuke straatjes. De eerste dag hebben we de hele malecon ( zo noemen ze de weg langs het strand) afgelopen ( 3 km heen en weer terug) op zoek naar een discotheek voor savonds of een sportschool. Op die hele weg maar een handjevol restaurantjes en 2 discotheken ( die pas open ging na kerst:S en een sportschool waarvoor het zelfde gold. Maar wel een lekker wandeltochtje gehad, waardoor we toch het gevoel hadden wat verdiend te hebben. Dus wij naar een Mexicaans kroegje 100 meter vederop in onze straat ( eigenlijk ook de enige die we gevonden hadden haha ) Wij aan de bar gaan zitten met alleen maar Mexicanen en na wat alcohol lukte het me om het Mexicaans spaans te ontcijferen en werd ons duistere vermoeden bevestigd dat de discotheken dicht waren tot 27/28e!
Van kerstdag hebben we een stranddagje gemaakt. Met een collectieve bus mee naar playa bonita voor 5 pesos pp (30 cent) dagje bruinen en een beetje in het water spelen. Savonds gaan uiteten bij het grotere pleintje van het historisch centrum. Echt een leuk restaurantje, dat eigenlijk de balustrade was aan de kant van het plein met mooi uitzicht ook op de verlichte kerk. Gewoon omdat het kan en het kerst is allebei een dikke ribeye!
Aangezien we een beetje vast zitten in Campeche doordat met kerst alle bussen vol zitten, blijven we hier nog tot de 27 voordat we verder gaan naar Palenque een stad met heel veel tempels die meer in de jungle liggen!
ciao amigos

• 26 December 2012 - 06:27

Olivia Hermans:

Feliz Navidad Royke!
    Xxx Olivia

• 26 December 2012 - 15:39

Mam:

He neem die auto maar mee naar huis is nog wat voor niko en joni
    Veel plezier nog poen

• 27 December 2012 - 20:23

Servé Oet Gäöl:

Ja, Ja mexicooooooo. Lijkt me toch wel een interessant land. Ik ben verder benieuwd naar nadere berichten en.....önne gooie roetsch.

• 29 December 2012 - 00:55

Patje:

Holaaa,

Lekker aan het reizen mannen! Ik lees alleen weinig over duiken, feesten en vrouwen? 2 vrijgezellige mannen moeten toch vaak raak "schieten"? ;) Jammer dat het niet zo'n spannende kerst was, Thailand blijft op nr. 1!

Enjoy!