Knuffelen met whalesharks en zwemmen met eaglerays - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van roy penners - WaarBenJij.nu Knuffelen met whalesharks en zwemmen met eaglerays - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van roy penners - WaarBenJij.nu

Knuffelen met whalesharks en zwemmen met eaglerays

Door: Royke

Blijf op de hoogte en volg roy

16 December 2011 | Filipijnen, Manilla

Het werd Iloilo, we waren wat laat vertrokken dus waren er minder mensen die naar het zuiden moesten. We kozen voor het minibusje, dit keer wat beter gemaakt op grotere mensen. Alleen wat minder dat je moet wachten tot ie vol is en wij waren nummer 3 en 4 van de 12/13 dus na driekwartier wachten begon Roy wat meer druk te geven omdat ze nog geen extra mensen hadden geregeld terwijl er super veel mensen langs liepen naar de bus die niet eens zoveel duurder was. En voila 20 min later volle bus en we vertrokken. Door wat file hebben we de boot gemist, maar dat was eerder een geluk bij een ongeluk! Dit plaatsje bleek achteraf veel leuker dan Bacolod. We zaten in een soort van guesthouse dat het kleine broertje was van het Serabia manor 4/5 sterren dus zaten super safe. Savonds wat gaan eten en een filmpje gepikt, nog niet echt moe dus een drankje gaan doen op aanraden van de bewaker in het Pirates barretje. Was een life band maar niet echt dat je zegt die gaan we boeken. De baco’s en cocktails smaakten wel lekker naar 1,5 week aan de pillen. Tegenover het barretje zou een discotheek zitten wij kijken maar zagen niet echt iets. Toch maar dooorgelopen, de trap op, mochten we niet naar binnen omdat Patje teenslippers aan had maar we konden wel iets huren voor 50 pesos……kreeg die badslippers hahaha en mochten we naar binnen! Was het daar super gezellig met een life band die moderne housemuziek speelde en de drankjes kostten 80 pesos per stuk, ong 1,25 ofzo!!! Hadden een ober voor onszelf bijna die stond hele tijd naast ons en hield ons in de gaten, net als de bewaker. Dus helemaal top. Toch nog een beetje op tijd naar huis want de bus zouden we rond 12 nemen. Het onbijtje was heel goed en kwam van dat grote hotel af, dus met een volle maag en goede moed op weg. Taxi naar boot, boot naar Bacolod ging allemaal prima. Bus naar Dumaguete, was ietsjes minder, hoewel die achteraf nog wel ok bleek te zijn ondanks dat hij een keer of 100 is gestopt voor inladen en uitladen van passagiers, nadat we andere verhalen van reizigers hadden gehoord over het noordoosten naar legapasti en Naga. De trip duurde 6,5 uur waarvan helaas 3 in het donder dus we konden niet van het uitzicht genieten.
12-12 Aangekomen, door naar Harolds Mansion. Super leuk backpackershostel, daar konden we meteen drie duiken voor de dag erna regelen naar “apo island” in een woord WAUW super dag met leuke mensen waar we de volgende dagen ook nog mee hebben gedoken. Rond apo was het koraal super mooi, wat grote vissen gezien maar vooral de kleuren waren het mooist. Ook de “drift”dives ( stroom mee duiken) waren gaaf net alsof je onderwater vliegt en gewichtloos bent.
14-12 De dag erna zouden we naar whalesharks gaan duiken, maar die werd gecanceld omdat de boot stuk was. Dus na 4 uur wachten nadat we half 6 waren opgestaan waren we erg teleurgesteld. Optie was om te duiken in dauin, was de beste macro-dive ( kleine beestjes zoals kikkervis, zeepaardjes, gostpipefish ) in 2009 van heel Azië dus weer met onze neus in de boter. De tweede duik was ook top, dikke grouperfish en grote schildpad gezien weer omringd door gevarieerd gekleurd koraal.
15-12 En dan de whalesharkdive nog een keer proberen, weer vroeg op, spullen pakken, ontbijten en op weg! Met een beetje argwaan naar de boot want ja, ze kunnen wel zeggen dat ie het doet maar doet het ook. Same same als curacao gewoon overal zeggen ze ja op terwijl ze het eigenlijk niet weten….maja dan toch de boot op en na wat horten en stoten en na een boottochtje van een uurtje aangekomen op een plek vlakbij Similan island aan de zuidkust van Cebu island. En van ver zagen we al schaduwen in het water en waren de irritaties van de dag ervoor weg geblazen door het aanzicht van die machtige beesten! Gearup everyone…duikspullen snel aan, je regulater in je mond en je duikbril vasthoudend om vervolgens met een flinke stap naar voren het water in springen. Allemaal het OK teken en naar beneden op 5/7 meter diep een uurtje spelen met whale sharks die heen en weer zwemmen. Soms je bijna omver duwen met hun lompe soms wel 12 meter lange lichamen. Na bijna een uur onderwater weer naar boven om daarna vanaf het dek weer naar ze kunnen kijken. Patje erna heeft zelfs nog een uur met ze gesnorkeld! Dus al met al top! Tweede duik zouden we op een andere plaats doen maar omdat we zo lang bij de whale sharks hadden gezetten deden we deze vlakbij om het hoekje eigenlijk. Gearup en weer het water in! Gelukkig geen last meer van mijn oren gingen we naar 26 meter met de stroom mee, de kust houdend aan onze rechterzijde. Al wat mooie koraal gespot, begint de divemaster op zijn tank te tikken en wijst naar boven….Komt daar een volgens mij nog grotere Whaleshark langs zwemmen, dat was gewoon super vet. Misschien nog wel vetter dan zo dichtbij. Na ongeveer een minuutje of vijf hoor ik hem weer tikken, aangezien ik altijd bijna voorop zit, had ik eerste rang toen we meer de open zee opzwommen om daar een Aegel ray van een metertje of 2!!! En nadat we in onze derde duik ook nog een iets kleinere white tip shark hadden zien liggen was de dag compleet de beste dag ever wat duiken betreft. Ondanks dat er een super sterke tegenstroom hadden die derde duik en allemaal kapot zaten tegen het einde en allemaal half gaar maar zeker voldaan op de boot zaten op de terug weg. Vandaag de 16 niet veel uitgespookt, patje is wel nog naar de waterval geweest met Hilke en judith waar ze de medelimbos ook nog tegen kwamen. Was een beetje een regenachtig dagje, omdat er schijnbaar een klein strompje aankomt, hopen dat we er morgen niet veel last van hebben en dat de boten gewoon kunnen varen en anders doen we gewoon nog een dagje Damuguete:D
We gaan nu drinken want dat kon eerder niet vanwege het duiken! Tot snel dikke kus Roy en Pat

• 16 December 2011 - 12:24

Maurice Thielen:

Waanzinnig ben jaloers. Dit klinkt echt ongelooflijk gaaf. Nog heel veel plezier en ben nieuwsgierig naar de mooie foto's die er zeker zullen zijn.

Groetjes maurice.

• 16 December 2011 - 13:04

Mike:

Pikkies,

Verhalen zijn weer top. Heb je ook nog gedoken? Trouwens, als ik als filipijn iemand moest overvallen dan zou het die zijn met de korte broek en de Wandelschoenen aan met geite wollen sokken. Makkelijk doelwit. Zal geen Filipijn bellen (al ken ik wel een paar kleine geile filipijnse sletjes van YING YANG:P)
    Ik heb besloten dat ik volgend jaar maar eens mee moet gaan!!
    Hier alles owkee. Zeker een donderdagavond op de bank. Paar mensen gebeld, maar niemand gaat mee in de stad Baco's drinken. zijn we tog nog ergens een topteam he!!
    Verder niet veel speciaals gedaan hoor.
    Barca - Real was kut wedstrijd, na 20 sec stond die vuile Mourinho voor. Barca was slecht de eerste helft. 2de helft was iets beter en Real kwam er weer eens niet aan te pas. 1-3!1 Makkie dus!
    Verder niet meer van de wereld af gezopen, nix geneukt en hard (uhum) aant werk!! Je mist nix, wij des te meer!!

Have fun!!
    Groetjes aan onze DJ

• 17 December 2011 - 00:30

Yvonne:

Hoi Roy en Patrick, al dat gereis van jullie is toch wel de moeite waard geweest. Vooral de prachtige duiken en zwemmen en spelen met whalesharks, onvoorstelbaar, zoiets kom je bij ons in de Maas niet tegen! Jammer voor jullie dat de bussen daar niet zo mooi op tijd rijden als in ons Hollandje, maar je kan niet alles hebben. Hier veel wind en regen, aan de frisse kant, dus genieten jullie daar maar van al het moois wat de Filipijnen te bieden hebben. Roy, je verhalen zijn altijd geweldig, gelukkig heb je daar nog tijd voor en Patrick, je foto's zijn ook erg mooi en hopelijk zien we gauw weer nieuwe.

Liefs. XX Vonnie.

• 18 December 2011 - 17:26

Sam:

"zucht" ik ben echt jaloers... Behalve wat betreft die storm. Jullie hebben echt veel geluk gehad!! Kijk nog maar goed uit... Ja en verder lekker blijven genieten :)
    Xx