Een maandje cuba verhalen:D veel leesplezier - Reisverslag uit Havana, Cuba van roy penners - WaarBenJij.nu Een maandje cuba verhalen:D veel leesplezier - Reisverslag uit Havana, Cuba van roy penners - WaarBenJij.nu

Een maandje cuba verhalen:D veel leesplezier

Door: roy

Blijf op de hoogte en volg roy

21 December 2012 | Cuba, Havana

Viva cuba waar de Cola duurder is dan de rum en de meisje jou komen halen voor te dansen!
Een koel briesje blaast wat frisse lucht een zijstraat in van de avenida italia. De klassieke Spaanse architectuur, de oude Amerikaanse auto’s en de geuren van hun bruisende motoren bepalen het straatbeeld van een volksbuurt in het bruisende Havanna. Vanaf de vele balkons ziet men het leven in de stad op gang komen. De straatverkopers die roepen PAN DARIO en fluiten op een fluitje, de oude dametjes die alles in de gaten houden van hun stoepje, naar schoolgaande kinderen die hun weekend achter zich moeten laten.
Voetnoot: het is nu 30dagen later en ik wil al die gasten dood die fluiten en roepen om brood te verkopen want ze achtervolgen ons en beginnen om 06.00 met roepen)
Een opmerking tussendoor het is een lang maar leuk vehaal:P ( dus meer studieafwijkend en werkafwijkend gedrag zal dit tot gevolg hebben) dit komt omdat internet super duur/kut is en bijna nergens wifi is. Zo begint ons verhaal:
Lunes, 20/11/2012
Het is 7 uur en na een lange reisdag gisteren zijn we dan eindelijk aangekomen. Om 20.15 de 17e vertrokken in Bunde en via een paar uurtjes slaap in Nijmegen, naar Adam, Frankfurt voor de tussenstop van 6 uur en een lunch in de stad naar Cuba. 03.00 de 20e Nederlandse tijd aangekomen in ons casa particular Candida( slapen bij iemand thuis/appartement)
Genietend van dat koele briesje staan we nog na te genieten van de zoete smaak van de rum die heerst op onze tong die niet weg te spoelen valt met water en steeds vraagt naar meer. We liepen onze straat uit en vonden een klein soort van loket, hij noemde het een cafetertia, maar in werkelijkheid was het niet meer dan een ijskast, 2 dozen sigaren, wat sigaretten, 7 verschillende soorten rum, wat bier en de cola moest worden gehaald in een ander zaakje. Een cola rum koste 3,5 CUC (2.90E) maar een hele fles rum kost 5 CUC so tel uit je winst morgen nemen we een fles:D ( eratum we zijn erachter dat de goedkoopste rum die nog te drinken is maar 2,2 cuc, dus dat betekend dat de cola hier duurder is dan de rum!)
Zo het ontbijt en dan op ontdekkingsreis naar meer rum! Het ontbijt en de casa zijn top, meteen in het centrum bij de discotheek “casa de la musika” goed te doen allemaal. De eerste dag een uurtje of 5 door de stad gewandeld en de alle geuren opgesnoven. Het avond eten was een soepje voor de zouten wat aan te vullen en erna was het een groot feest met stoofvlees ropa vieja, rijst, aardappelen, nog een of ander aardappel ding, salade en erna ijs en de rest van de dagen is het nog geen dag slecht geweest. We eten steeds bij de casa omdat het daar tot nu toe altijd goed is geweest en is super gezellig bij de mensen. We wilden op stap die eerste avond maar dat is mislukt, na het eten even gaan dutten…betekend geslapen van 7 tot 7 haha maja de dag erna wel weer fit voor de bustour en wat berichtjes naar huis. Om 2 uur klaar ermee en op het terras neergestreken, quiro dos mojitos por vavor! Dos mas ! ( nog twee ) wat gaan wandelen en weer ergens geploft, na nummer 3 en 4 kwam een limburgs koppeltje naast ons zitten die nu ook in vinales zijn en na nummer 5 en 6 was het tijd voor eten, kreeft! Naar de woorden van Patrick: als we vanaaf niet op stap gaan weten we niet hoe dat is in havana op een woensdag dus wij ons bijelkaar geraapt voor nummer 7 na wel een uurtje slaap, na nummer 8 werd het steeds leuker in de Casa de la musika, waar Luukie de latina dames van zich af moest slaan! En waar roy was gescout door twee duitse dames die onze stewardessen waren tijdens onze vlucht maar we zijn braaf naar huis gegaan om 3 want we moesten om 6.20 opstaan voor de bus naar vinales….leuk zo een busreisje haha dus wij de die morgen op en ik zeg tegen luuk ik voel me eigenlijk nog best goed, ja zegt ie: dat krijg je als naast mij wakker word dat hoor ik vaker….dames??
Dus wij die bus in allemaal toeristen die 58 cuc voor de tour betaalde en wij maar 15 voor alleen transfer, maar wij hebben we de halve tour meegedaan: Rumfabriekje waar we meteen konden starten waar we geëindigd waren bij de proeverij. Ook nog een sigarenwinkeltje bezocht en een uitzicht over de vinales valei, waar we smiddags nog zijn gaan fietsen op goeie mountainbikes. Toch nog wel wat heuveltjes maar dat was goed te doen, een grote grot Cuave del indo bezocht met een bootje door de grot gevaren dus was wel speciaal. De fietsen terug gebracht bij het honkbal stadion waren ze aan het voetballen in het avond zonnetje. Na de wedstrijd was er honkbaltraining voor kleintjes, wat slaan die nu al hard pff super cool. Snel naar huis voor het eten ( kost eigenlijk steeds rond de 9 cuc en 1 euro is 1,23 cuc ongeveer) weer lekker slapen en ik wilde er om half 10 niet uit maar we hadden afgesproken met Steffie en Alain dus hop eruit en weer op stap maar nu in een soort binnenplein met weer salsaoptredens, veel beter dan die in havana en ja dan toch maar wat mojitos…en had eerst zo iets van dat cubaans salsa is toch anders dus toch maar niet, maar op het eind van de avond stond zelfs luukie te dansen. Ben blij dat er ook wat andere muziek is want dat moet wel lukken.
Dagje lekker cubaans tempo, eerst lekker ontbijten met veel fruit bij onze casa candela en de hele dag gehangen en heel klein beetje rondgelopen en op wat bankjes gehangen kijken hoe de cubanen aan hett dominoen waren. Het zijn heel lieve mensen met een oma die de hele tijd grapjes met me uithaalt en ik weer probeer te vertalen en zij me gigantisch uitlacht maar ik had haar ook een paar keer goed te pakken. De man des huizes was een soort taximan/inkoper van het eten/ maar bovenal luie flikker die eigenlijk niet meer deed dan continue vragen ‘todo bien” ( alles goed en dan lachen) en zijn kleine citroen te verplaatsen die bij achteruit rijden allemaal leuke melodietjes maakte. (super relaxed als je aan de voorkant slaapt) ze vragen ook iedere dag wat je wil eten en kan dan uit alles kiezen wat ze hebben en dan is dan: kip, varken, kreeft, vis, garnalen of een soort van stoofvlees meer variatie hebben we nog niet gevonden.
Het dorpje vinales is aan de ene kant super toeristisch met allemaal tourbussen vanuit havanna maar als die weg zijn om 4/5 uur keert de rust terug en is het genieten. Alleen die gallo’s (hanen) en cerdos (varkentjes) smorgenvroeg haat aan die beesten haha die wilden we dan ook savonds eten haha
Cayo jutias is een van de vele kleine eilanden aan de noordkust van cuba. Samen met de andere limbos zijn we daar heengeweest op zaterdag. Goed vertoeven daar, lekker strandje, zonnetje, windje en plonzen in het water. Op de zondag zijn we naar Playa larga gereden dat was dan wel weer een heel eind zelfs met een huurauto, maar was zeker het rijden waard want na bijna 5 uur kwamen we aan in een klein weinig bezocht paradijsje. Vanuit de gezamenlijke eetkamer die we deelden met zijn 6en liep je een buitenterras op die meteen maar dan ook echt uit het poortje in het zand met de voetjes 8 meter verder het water in. Na eerst te hebben gesport er natuurlijk meteen in gerend, veel warmer water dan wat we op playa jutias hadden.
Na een goede nachtrust was luukie ook weer de oude na een dagje wat ziekjes te zijn geweest. Na het ontbijt kwam een duikinstructeur langs om de aankomende duiken uit te leggen. Super enthousiast naar de duiklocatie vlakbij cuava de los pesces ( een klein meertje met een grotten stelsel) na de eerste duik in zee waar we redelijk mooi koraal zagen met her en der wat vissen. Historisch hoogtepunt van de duik was een gezonken Amerikaans landingsvaartuig dat tot zinken was gebracht door de groep van castro die in tegenstelling tot de Duitsers wel een invasie kunnen tegenhouden. Een delegatie uit Duitsland was toevallig aanwezig voor een onderzoek om de fouten eruit te kunnen halen. De tweede duik was speciaal omdat we in de eerder genoemde grot zijn gaan duiken samen met steffie die net als luuk aan een handje werd genomen in de grot. Luukie zei dat hij niet kon klaren maar volgens interne bronnen was hij een beetje bang voor het donkere grotje:P
Savonds gebbqed maar die viel mij niet zo lekker, want nadat ik al veel eerder naar bed ging als de rest kwam het allemaal weer terug rond een uurtje of 12, thnx voor het verjaardagscadeautje. De dag erna toch in de auto gestapt naar cienfiegos, en na twee kopjes bouillon, wat brood en een klein banaantje is het wel al beter. De autorit duurde stiekem toch nog vrij lang door de slechte wegen. Hoewel de autopista dan weer super goed is. Alhoewel paard en wagen op de binnenberm mogen rijden, gewoon gefietst kan worden, mensen lopen lekker een stukje en de middenberm word ook nog gebruikt voor het keren op de snelweg aangezien er niet veel afslagen zijn.
We zijn nu in een casa particular ( zo heten de hostelletjes bij de mensen thuis) lekker in het centrum op een balkonnetje aant genieten van het uitzicht!`Cienfuegos is geen mooie stad, maar we hadden een ingeving en liepen naar het stadium van de stad en wat bleek de playoffs van het honkbal waren bezig! Er was zelfs een wedstrijd savonds, dus na het veld op te zijn geweest wat eigenlijk niet mocht maar een paar peso helpen wel mee. Konden we kaartjes kopen voor 1 cuc pp we namen er uiteindelijk vier en gaven 10 CUC ( dat zijn 240peso cubano) maja alles voor een goed doel. Achteraf bleek dus dat de kaartjes 1 peso cubano te kosten dus we hadden een heel vak kunnen hebben. Was wel een leuke ervaring, want het was een goeie wedstrijd met veel honkslagen en dubbel spellen. Tijdens een Stadwandelingetje een gesprekje met een cubaan gehad die als filosofie had: als jullie denken dat ik goed betaald worden doe ik wel of ik goed werk. Verdienen 10-30 euro per maand. School is wel gratis zei die maar je moet wel schoolkleding hebben en das dan weer niet voor iedereen weggelegd….
Watervallen heb je hier ook en we hadden het gelukt dat onderweg van cienfeugos naar trinidad een van de grotere op de weg lag “el nicho”genaamd, na een ontspannende wandeling en ff gevoeld te hebben aan het water toch besloten niet erin te springen, was best wel frisjes. Weer op weg waar Luukie en ik op de achterbank KO lagen en pas wakker weden in trinidad
Na 2 dagen door naar trinidad waar we nu bijna al een week zijn! Bevalt prima, leuke casa met een woonkamertje, terasje achter en een op het dak beide overgroeid met druivenstruiken dus lekker ook wat schaduw. Met het neefje van de eigenaaresje nog naar het honkbalstadion geweest waar hij ook nog werkte als sportleraar en dan zie je dat wij het echt goed hebben alleen maar spullen die ze bij ons niet eens meer zouden gebruiken, maar met beperkte middelen zie je toch meer kinderen sporten dan bij ons! Verder is het strand op 20 min met een bus van een euro op en neer dus is goed te doen! Snorkelen daar is super, hadden we niet verwacht maat met een klein zeil catamarannetje ( echt klein haha ), maar wel leuk, 2/3 km uit de kust een heel rif dat niet diep lag dus ideaal om tussen te snorkelen, op sommige plaatsen zelfs zo ondiep dat je die plaatsen moest ontwijken maar maakte het wel uitdagender zeker ook met wat golven en stroming. Dit zorgde natuurlijk voor scholen vissen die zich verscholen die weer baracudas aantrokken, veel koraal dus al met al zee geslaagd. Verder heb je hier een leuk plein met live optredens ( overheidsgerunde buiten discotheek) casa de la musika zoals je die ook in havana en varadero en santiago de cuba hebt. Erna als het er een beetje op een einde loopt gaan veel mensen naar Las Cuavas, een gigantische vette discotheek in jaaa IN een grot, dus daar zijn we al menig avondje geweest. Volgens onze catamaran man, zijn daar meer haaien dan in de zee.
Verder is het een lekker klein rustig dorpje met veel oude gebouwen, de Amerikaanse auto ontbreken niet, de sigaren, maar ook veel kleine galarietjes met schilderijen en af en toe een smakelijke verassing want de cubaanse keuken is wel lekker maar na een week hetzelfde. Ze hebben geen Appie hein om wat kruiden te halen of een wat andere smaakversterkers en verder dan tomaat, komkommer, kool en boontjes komen ze niet echt maja soms hebben ze wel een lekker verassing erbij zitten.
Ohja we hebben ook nog trein tripje gedaan naar valle de ingenios, was een leuk treintje met een barretje, na een stop bij een hoge toren waarvandaan slaven vroeger in de gaten werden gehouden zijn nog een stuk door het mooie landschap gereden en zouden we eruit kunnen zijn gegaan voor een lunch ( beetje verplicht want de stop was 1,5 uur) maar we zijn blijven zitten en de trein zijn wisselen van spoor op de ouderwetse manier, maar het wachten duurde lang dus ja luuk naar de bar en aan de mojitos, drie van die dingen en bam we waren weg. Die laatste werd gemaakt door een joodse medereiziger die met de bar man aan het gekken was dus die was gigantisch sterk. Wat de treinreis natuurlijk opfleurde was dat hij 5 leuke dames bij zich had haha. Na de treinreis met zijn allen een pizza gefixed waarna luukie en ik op bed plofte en in dromenland terecht kwamen
We zijn nu weer aangewezen op openbaarvervoer want onze medereizigers zijn al op weg naar de volgende stad. We hebben wel al veel goede verhalen over mexico gehoord dus we zijn enthousiast over de verdere trip. Op de planning staan nog 2 dagen Santa Clara, dan 5 in varadero en 3 in Havana!
Doordat de cubanen bijna niets verdienen, zelfs de dokters werken de meesten liever als taxie of iets dat met toeristen te maken heeft omdat dit voor hun toch “veel” geld oplevert. We vragen ons ook af hoe ze allemaal ervan kunnen leven, je krijgt er niet echt vat op. Ik weet een broodje en een banaan kosten 1 peso cubano ( 3 cent) pizza op straat 6 voor kaas en 15 een mix ( ze hebben dus ham/chorizo/uien soms iets van gehakt) verder hebben ze broodje ham kaas wat ze tostada noemen en dat kost dan weer 1 CUC ( toeristen geld) maar wanneer iets nou het ene of het andere kosten weten we nog steeds niet….alleen dat de luxe goederen dan weer in CUC betaald worden en die andere in peso, maar in restaurantjes gelden voor cubanen andere prijzen dan voor ons ookal zeggen ze soms dat het weer niet zo is. Ook qua wonen is het apart, ze hebben dan geen geld maar wel weer een huis ( niet allemaal en niet allemaal een mooi) maar ik probeer er achter te komen hoe het is maar is toch moeilijk. En dan is er weer het geval dat het de ene keer in dezelfde winkel, dit kost en dan de andere keer dit. Toch is het wel goed toeven want in de casa’s kun je alles vragen wat je wil eten en ze maken het voor je. Ohja het internet is ook weer zoiets, dan denk je dat ze overal in de wereld wifi hebben ( zelfs in de filipijnen had je eerder wifi dan stromend water) maar hier kennen ze het begrip niet eens haha en dan is het normale internet op de meeste plaatsen slecht en als het dan goed werkt doet een deel van de sites het niet en kun je er geen usb op aansluiten of fotos uploaden omdat het systeem dan alles op slot gooit en afsluit. Vandaar nog geen meerdere updates maar in een keer een KOLOS van een verhaal
Dus wij de bus in om half 7 op weg naar Santa Clara, na een rondje stad niet veel noemenswaardig alleen dat er heel veel ijsjes verkocht werden ( tegen prijzen waar ik niet tegen opkan) uitgekomen bij de tobacco fabriek en rum distilleerderij. Navraag gedaan maar alle vestigingen mogen sinds een maand geen toeristen meer ontvangen . ga je je toch afvragen wat zijn ze daar aant doen… maar in ieder geval viel ons oog op een klein winkeltje er tegenover waar ze rum en sigaren verkochten. Aangezien er geen rondleiding was en het toch al na 1en zijn we aan de proeverij begonnen met 11 en 15 jaar oude rum, fles kost 150 cuc en een glas koste 10 en 16 cuc dus hebben we het maar bij de twee gehouden, was misschien ook wel beter aangezien we geen ontbijt/lunch hadden gehad op wat crackers en een banaan na! Maar die 15 jaar oude rum was wel super zacht maja om die dan te gaan mixen met cola….dus hebben maar een goedkoop flesje gekocht waar we ons zaterdag aan gaan begeven. Er is dan op de boulevard een groot feest als voorbereiding van kerst, of zoiets kon ik opmaken uit het spaans! Kon natuurlijk ook zijn dat ze ons uit vroegen en meer van ons wilde want ze waren ook bezig over bailer
Dinsdagmorgen 09.00, hebben net 12 uur geslapen om het weekend te compeseren, zijn gisteren aangekomen in varadero na een spannend taxiritje. Het feest hebben wij voornamelijk meegekregen vanuit een disotheekje genaamd boulevard waar de drank nog goedkoper was dan we vaker op straat kopen bijv flesje water 0.70, mojito 1,5 en bier 1 dus dan begrijpen jullie meteen de compensatie!! Er was tijdens dat weekend een dag karaoke en een dag een jazz zangeres die echt goed was! Natuurlijk ook met wat cubaanse dames gedanst;) Verder niet veel gedaan in Santa Clara, nog een keer gaan uiteten bij saboda arte ofzoiets vlakbij de boulevard ( geen strand maar een straat) waar we eindelijk eens was sausjes kregen waardoor het eten eens wat anders smaakte, die avond hebben we de casa ook omgeruild voor het Santa Clara Libre hotel. Beter doen anderen dit niet haha want het is echt een prerevolutie hotel met de kogelgaten in het gebouw maar op zich wel leuk want schijnbaar was dat ook een comandocentrum geweest. Overdag is Santa Clara dus niet zo veel maar savonds komt het wel meer tot leven, op het plein heb je dan vaker concerten. Op zondag was er een band waarvan we de klarinetspeelster ( lari) de avond van te voren hadden leren kennen dus dat was wel gaaf en savonds deed ze ook mee met de karaoke , ook super gaaf. Wij waren ook steevast de enige toeristen in die tent ( waren dus meteen bekend) dus voor het echte cuba in Santa Clara…..Lamballen in een schommelstoel en savonds de kroeg in net zoals een echte cubaan ontbreekt alleen een sigaar. Ga nu het strand onveilig maken.
Lunes 10/12/2012, Varadero
Zo 5 dagen strand, zonnebaden, lekker eten ( ja hier kennen ze op sommige plaatsen zelfs smaken) Een Duits meisje zei dat het voor de overheid niet uitmaakt hoe het smaakt als er maar gegeten word en dat ze verzadigd zijn! Het strand is dus echt mooi, je snapt meteen waarom ze dit stuk hebben genomen om het toerisme te starten. Wat ons voordeel was ten opzichte van de andere stranden en Cayo’s was dat er in varadero wel casa particulares zijn en in die andere niet! We zaten op 100 meter van een restaurantje ( voor ontbijt) en dan nog eens 100 voor het strand dus meer wil je eigenlijk niet! Ook wat cubaanse vriendjes gemaakt dus we hebben er een top weekje gehad. Het internet was echt snel voor cuba en zat een meisje naast ons die zei oh wat het is het langzaam hier…..luc kijkt me aan en je ziet hem denken wacht nog maar eens tot een andere stad, dan wordt het echt langzaam. Zelfs de afgelopen week 2 dagen regen gehad en dan ook echt veel, maar toch lekker bruin geworden.

15/12/2012 Sabado, Habana
Je zou zeggen dat je op stap kan op een zaterdag in cuba, maja 6 plaatsen later waren we er klaar mee…4 waren dicht ( verbouwing, gewoon dicht, slechte electriciteit) 1 had een apart feestje een bal ofzo en de laatste was een gigantische rij waarvan we allebeid zoiets hadden ja daag, beetje het Cienfeugos gevoel waar 50 man een entreekaartje wilde kopen aan 1 loketje… dus zijn we maar na de show vlakbij het plaza del armas naar huis gegaan en gaan uitrusten voor zondag. Schijnbaar een feestdag met optochten dus we zijn weer benieuwd!

Zondag was het dus wel weer bingo in casa de la musica met een of andere rapper 'micha' en cuba libres voor een euro dat gaat tegen vallen in mexico! na maandag te hebben uitgekatert en giftshopping een laatste avond maal en morgenvroeg op naar mexico
xxx

• 21 December 2012 - 09:38

Jonnie:

Ha Boy's
    Dat is een laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang verhaal
    Maar nu zijn we weer een beetje op de hoogte van jullie doen en (niet) laten
    Roy ,heb je mijn smsje ontvangen?
    veel plezier op de 21ste en tot het volgende verhaaltje (met de nadruk op tje!!!!)
    groetjes xxJonnie

• 21 December 2012 - 18:12

Mam:

Hallo wereltrrijgers luuk verhaal zit te borrelen met pap wat juli kunnen wij al
    Lang alleen hebben wij regen en julie zon . Bloem stukje is vandaag gekomen mooi dank je wel schat klusjes heb ik jamila al genoeg gegeven maar zal haar van jou nog eens extra knuffele van jou . De wereld is niet teneinde gegaan van daag wel de kalender van de majas dus dat word gewoon verder geniete van het leve vieren ze in mexico ook kerst. Sory voor sommige fout te mijn ipot werkt niet altijd mee hoe ik dat wil .dus fijne feest dagen kus kus kus

• 22 December 2012 - 21:51

Servé Oet Gäöl:

Sorry, ik heb per abuis mijn reactie op dit reisverslag bij het vorige geplaatst.
    Hou het recht en tot het volgende.

• 22 December 2012 - 23:18

Patje:

2 uur later... Eindelijk klaar met lezen....
    Jullie zijn toch net Duitsers he; essen, saufen und strand liegen! ;)

Sam vindt dat jullie maar weinig zien, dat wat jullie gezien hebben deed zij in een weekend! :p tja vrouwen kunnen veel tegelijk he, zelfs plaatsen bezoeken! ;)

Have fun en drink de nodige flesjes, want hier ga je weer schrikken van de prijzen.

Mzzzl Patje

• 25 December 2012 - 17:49

Etienne:

Scooper. Ik ben nu op 1/5 van je verhaal. Pfff!! Is dit het betere knip en plak werk?